- Home
- Bestuur en organisatie
- Veiligheid in de gemeente
- Handhavingsverzoek aanvragen
Handhavingsverzoek aanvragen
U heeft het vermoeden dat iemand zich niet aan de wet- of regelgeving houdt. Bijvoorbeeld dat er niet volgens de regels wordt gebouwd of dat er een boom wordt gekapt zonder vergunning. Dit noemen wij een overtreding. Probeer eerst zelf met de overtreder tot een oplossing te komen. Wanneer dat niet lukt, kunt u de gemeente vragen om iets tegen deze overtreding te doen. Dat noemen we een verzoek tot handhaving.
Goed om te weten
- U kunt een handhavingsverzoek aanvragen als u er persoonlijk belang bij heeft dat de overtreder zich aan de regels houdt. Bijvoorbeeld wanneer uw buren een uitbouw aan hun woning plaatsen.
- Een handhavingsverzoek kunt u niet anoniem aanvragen.
- Na ontvangst van uw handhavingsverzoek doet de gemeente onderzoek naar de situatie en neemt binnen 8 weken een besluit. Het besluit ontvangt u per post.
- Als u het niet eens bent met het besluit kunt u bezwaar maken. In het besluit staat hoe u dit kunt doen.
Schriftelijk aanvragen
Een handhavingsverzoek kunt u ook schriftelijk aanvragen. Wij hebben dan van u nodig:
- uw naam en adres
- uw telefoonnummer en e-mailadres
- een duidelijke omschrijving van de situatie waarbij regels worden overtreden
- welk besluit u van de gemeente vraagt
- de datum waarop u de aanvraag doet
- uw handtekening
Stuur uw brief per post naar: gemeente Baarle-Nassau, t.a.v. college van burgemeester en wethouders, Postbus 105, 5110 CC Baarle-Nassau.
Melding maken
Is er iets kapot of ervaart u overlast (bijvoorbeeld parkeeroverlast)? Maak dan een melding bij de gemeente.